Kérdés: Mit gondolsz a bajnokságról a Szingapúrban történtek után?

Felipe Massa: Nos, megpróbálom ugyanazt tenni. Megpróbálok jó időmérőt nyújtani, jó első, második és harmadik szektorral. Nem sikerült a második szakaszt jól teljesítenünk Szingapúrban, de ilyen az élet. Szóval hét pont hátrányban vagyunk, még mindig van esélyünk, bár egy kicsit kisebb, mint kellene, de továbbra is jó sanszunk van. Ez a legfontosabb.

Ha győzünk vagy veszítünk, azt csapatként tesszük. Nem vagyok az a fajta srác, aki vissza fog menni és azt fogja mondogatni, hogy ez bárkinek is a hibája volt. Mi egy csapat vagyunk és ez a legfontosabb. Erősek vagyunk, képesek vagyunk a győzelemre és néha történnek dolgok, bár idén elég sok olyan eset volt, amikor értékes pontokat veszítettünk. De mi egy csapat vagyunk és borzasztó erősen dolgozunk és nagyon-nagyon keményen megpróbálunk újra nyerni, és megpróbáljuk megnyerni a bajnokságot.

Kérdés: A bokszkiálláskor érezted a tömlőt?

Felipe Massa: Nem volt furcsa érzésem, amikor elhagytam a bokszot. Általában van valami furcsa érzésed, amikor ilyen dolgok történnek, de ezúttal semmi nem volt, mintha minden rendben zajlott volna. Miután a mérnököm szólt rádión és megláttam a tükörben, nagyon meglepődtem, mert nem éreztem semmit. Megláttam a zöld jelzést, ráadásul később nem láttam a pirosat, mert nem figyeltem folyamatosan a lámpát, szóval kár érte.

Kérdés: Mit gondolsz arról, hogy újra 'nyalókára' vált a csapat?

Felipe Massa: Azt hiszem, helyes döntés. Problémánk volt az utolsó versenyen és őszintén szólva nagy különbség, ha van 'nyalóka', mivel, ha probléma van, a 'nyalókás ember' mozgatni tudja a táblát és jól fejbe tud csapni vele, ami után te lefékezel. Ez az egyetlen különbség. Teljesítmény tekintetében a lámpa gyorsabb. Mindig arra törekszünk, hogy a leggyorsabbak legyünk minden tekintetben, de sajnos ha problémák akadnak, az nem előny. Ez az egyetlen oka annak, hogy visszatérünk a 'nyalókára'.

Kérdés: Örültél volna annak, ha marad a lámpa?

Felipe Massa: Kényelmesen éreztem magam a lámpával is. Ez (Szingapúr) volt az első alkalom, amikor problémánk volt a lámpával és sajnos rossz időben, és még rosszabb pillanatban. És ha ilyen dolgok történnek, nagy különbséget okoz, ha vezetted előtte a versenyt. Ha kilencedik vagy és akkor történik ilyen, senkit nem fog érdekelni. De ha vezetsz, sokkal fontosabbá válnak ezek a dolgok, szóval azt a döntést hoztunk, hogy visszatérünk a 'nyalókához'.

Kérdés: Te és a csapatod harcban van a bajnoki címért. Milyen változások vannak még a csapatnál?

Felipe Massa: Fejlődtünk egy kicsit aerodinamikailag, ami jobbá tette az autót annál, amilyen az utolsó versenyen volt. A nyalóka, és ez. Szóval a csapat ugyanaz, megpróbálunk versenyeket nyerni és megnyerni a világbajnokságot. Ez az egyetlen, amit észben tartunk jelenleg és mindenki 100%-ot nyújt, hogy ezt megvalósítsuk. De nagy kár. Nem szeretek visszamenni a múltba és azon rágódni, hogy pontokat vesztettünk itt, pontokat vesztettünk ott, 40 ponttal többnek kellene lennie és megnyertük volna a bajnokságot. Csapatként győzünk és veszítünk, ez a legfontosabb dolog.

Kérdés: Az fogja eldönteni a bajnokságot, hogy ki hibázik kevesebbet?

Felipe Massa: Nem tudom. Ahogy azt már mondtam, 100%-ot kell nyújtanunk, szükségünk van egy gyors autóra és egész biztos, hogy ez a legfontosabb dolog, ami arra késztethet téged, hogy megnyerd a versenyt. Nyilván hibázni az utolsó három versenyen nem jó ötlet, tehát mindent jól kell csinálnunk.

Kérdés: Mit gondolsz Lewis Hamiltonról, mint ellenfélről?

Felipe Massa: Úgy gondolom, hogy nagyon erős versenyző. Nagyon kemény srác és nagyon kemény lesz harcolni vele, mint már az idei és a tavalyi szezonban is történt. De azt hiszem, hogy mi is nagyon erősek vagyunk. Jó teljesítményt nyújtottunk versenyzőként, jó autót csapatként, és ez a legfontosabb az utolsó három versenyre.

Mindig nagyon nehéz idejönni és azt mondani, hogy megnyerjük az utolsó három versenyt. Soha nem tudhatod, mi fog történni, de van esélyünk. El kell hinnünk ezt és csapatként is hinnünk kell ebben. A lehető legjobb munkát kell végeznünk, a kihívóink előtt kell zárnunk és a lehető legtöbb pontot kell szereznünk. Aztán a szezon végén meglátjuk, ki volt a szerencsésebb és gyorsabb. De ez nem számít, akinek a legtöbb pontja van, az a bajnok. Ezen dolgozunk jelenleg.

Kérdés: Ő azt mondja, hogy szeret harcolni ellened, mert brazil vagy és szenvedéllyel vezetsz.

Felipe Massa: Igen, szenvedélyes vagyok. Nem okoz problémát, hogy harcba szálljak bárkivel. Nem okoz gondot az, hogy veszítsek, mert tudom, hogy kell veszíteni. Sok nagyszerű eredményünk volt, szóval tudom, hogy kell győzni és hogy kell veszíteni. Amikor veszítesz, mert az ellenfeled jobb munkát végzett, el kell fogadnod. De ha azért veszítesz, mert problémád akadt, azt már nehezebb elfogadni. Az egyetlen dolog, amit észben tartok az, hogy hogyan lehet megnyerni a bajnokságot. De ha nem sikerül, megpróbáljuk jövőre.

Kérdés: Figyelembe véve a pontbeli különbséget, mi Kimi Räikkönen szerepe?

Felipe Massa: A munka mindenkitől kulcsfontosságú, mint csapat. Én, Kimi, a szerelők és a mérnökök, mindenki. Mindenkinek fontos és létfontosságú szerepe van a szezon végén. Próbáljunk meg mindent jól csinálni!

Kérdés: Le tudnád írni, milyen kapcsolatban vagy Lewisszal?

Felipe Massa: Azt hiszem, tiszteljük egymást és ez nagyon fontos. Azt gondolom, hogy idén néhány alkalommal megelőzött engem és én is megelőztem Lewist. És ez biztosan tiszteletet parancsol a pályán. Szóval nincs miért aggódnom. Jó munkát végzek és azt hiszem jó szinten vagyunk. Lewis szintén a legjobb szinten van és ellenfélként illetve versenyzőként tisztelnünk kell őt, de jobban kell dolgoznunk.

Kérdés: Annyira koncentrálsz a saját dolgodra, hogy oda se köszönsz neki?

Felipe Massa: Ilyet soha nem fogsz látni tőlem. Nem teszek ilyet azért, mert egymással küzdünk a bajnoki címért. A pályán harcolunk, mint már mondtam. A pályán kívül nem tudom azt mondani, hogy a legjobb barátom. Nem megyünk el együtt vacsorázni, vagy bármi. De barátságos vagyok vele és tisztelem őt.

Kérdés: Lewis azt mondta, hogy konzervatív maradt és nem a győzelmekért harcol, mert a bajnoki címre összpontosít. Előny az neked, ahogy szellemileg ráhangolódik a versenyre?

Felipe Massa: Az ember soha nem tudhatja. Jelenleg biztos vagyok abban, hogy Lewis előnyben van, mert 7 ponttal előttem jár, de talán a következő versenyre készülvén már másképp állnak majd a dolgok, vagy bonyolultabbak lesznek. Nehéz megmondani, de azt a hozzáállást választod, ami neked jó. Ez függ attól, hogy alakul a versenyed, hogyan kezdődik a versenyed. Szóval ha pozícióban vagy, fontos, hogy több pontot szerezz a versenytársadnál, aztán majd meg kell nézned, hogy kell-e kockáztatnod. De ha nincs veszíteni valód, kockáztatni kell. Ez van. Sok olyan versenyt láttál, ahol boldog voltam a pontok miatt és csak a célba érésre koncentráltam, más versenyeken szükségem volt a pontokra, és kockázatot vállaltam. Néha persze nem jó rizikót vállalni. Talán kockáztatnunk kell majd a három versenyen, ez majd eldől. Talán semmit sem kell vállalnunk, csak be kell fejeznünk a szezont.

(2008.10.09)

 

 

Bessenyei Péter idén sem unatkozott a Formula-1 közeledtével, és ismét testközelből mutatta meg egy F1-es pilótának, hogy mire elég a gépében lakó 330 ló ereje. A szenvedő fél ezúttal a Sauberes Felipe Massa volt, aki a landolás után falfehéren ült néhány pillanatig a gépben, majd visszanyerve színét készséggel válaszolt kérdéseinkre.

A5: - Hogy van a gyomrod?

Massa - Most már jól.

A5:- Hogy tetszett a repülés? Össze tudnád hasonlítani a műrepülést az F1-gyel?

Massa - Úgy gondolom, hogy nehéz ezt a két dolgot összehasonlítani, annak ellenére, hogy hasonlóak egymáshoz. Mind a két esetben beszélhetünk gyors kanyarokról, fordulókról - fizikailag óriási nyomás nehezedik rád a nehézségi erő formájában, ami ma elérte a 6 -7 G-t is. Ez körülbelül a duplája annak, ami nálunk szokványos. Szóval sokban hasonlít, de a Formula-1 a földön van, míg ez a levegőben. Én, azt hiszem, maradnék inkább a földön, de felejthetetlen élmény volt a mai nap.

A5:- Milyen a sebesség érzet odafönn? Össze lehet hasonlítani a Saubered sebességével?

Massa - Néha talán igen, de egy repülőgépen többnyire nem érezni a sebességet, csak akkor, ha fordulsz, mert az égbolt igazán nagy, a versenypálya viszont elég kicsi. Egy Forma-1-es autóban sokkal jobban érezni a sebességet.

A5:- Mennél még egy kört, ha volna rá lehetőséged?

Massa- Nem! Örülök, hogy ezt sikerült túlélnem. Szerintem a következő körben kiadtam volna magamból mindent.

A5:- Sokan úgy tartják, hogy a Hungaroring elég nehéz pálya, mások szerint csak meg kell találni a ritmusát. Soha nem versenyeztél még itt, sikerült már legalább megtekintened?

Massa- Nem, ez az első alkalom, hogy Magyarországon járok, soha nem láttam még a pályát. Ma délután lesz először alkalmam rá, hogy amennyire lehet, megismerjem. Megteszek néhány kört egy robogóval, bejárom a kanyarokat, hogy valami fogalmam legyen róla. De mindenkitől azt hallottam, hogy ez egy jó pálya, olyan, mint egy gokart pálya, de igazán élvezetes.

A5:- Mit gondolsz a Hungaroringről a pályarajz alapján? Csapattársad, Nick Heidfeld tud neked segíteni a tanulásban?

Massa- Szerintem hamar sikerül megtanulnom, hiszen a többi pálya is új volt nekem, és nem volt különösebb problémám sehol sem. Nick jól ismeri ezt a pályát, hiszen már F3000-ben is versenyzett itt, úgyhogy holnap majd figyelemmel kísérem a telemetriáját, hogy ötletet merítsek abból is. De tekintve, hogy sokkal nagyobb tapasztalata van, mint nekem, másképpen is tud segíteni.

A5:- Milyen a kapcsolatod vele?

Massa - Ő remek pilóta, és pályán kívül is jó srác. Nagyon jó vele a kapcsolatom.

A5:- Gondolom ennek ellenére nem örültél, amikor Hockenkeimben a csapatutasítást követve át kellett adnod neki előnyösebb pozíciódat.

Massa - Igazán semmi rosszat nem mondhatok az esetről. Gyorsabb volt, mint én, és a csapatnak úgy volt jobb, ha helyet cserélünk. Persze egy pilóta soha nem boldog, ha a helyezését fel kell adja, de semmi rossz érzés nincs bennem. Az idei a tanulóévem, azt is meg kell tanulnom, hogy a csapat érdekei szerepelnek mindenek előtt.

A5:- A Nürburgringen viszont te voltál jobb nála. Ez köszönhető volt annak, hogy már ismerted a pályát az Euro Formula 3000 sorozatból?

Massa - Nem, szerintem nem erről volt ott szó. Az persze előny, ha ismered a pályát, mert tudod, mire számíthatsz. De ebben az esetben inkább az lehetett az oka a jó szereplésnek, hogy nekem igazán összejött a verseny, neki kevésbé. Jól sikerült a rajtom, és onnantól csak a pozíciómat őriztem.

A5:- Milyen a helyezeted a csapatnál. Gondolkodsz rajta, hogy jövőre esetleg máshol folytatod?

Massa - Nagyon jól érzem magam itt. Szeretek velük dolgozni, úgyhogy terveim szerint maradok. Jövőre, és talán két év múlva is.

A5:- Elképzelhetőnek tartod, hogy miután a csapat a Ferrari motorját használja, külön figyelnek rád az olaszok, és egyszer náluk versenyzel majd?

Massa - Persze, nagyon reménykedem benne. A Ferrari fontos szerepet tölt be a Forma-1 világában. Én mindig is szerettem a Ferrarit, a kezdetektől fogva, és igazán csodálatos lenne, ha egyszer náluk versenyezhetnék, de most a Saubernál vagyok, és az a dolgom, hogy a lehető legtöbbet tanuljak, és a lehető legtöbbet hozzam ki magamból.

A5:- Meglehetősen nagy a lemaradásotok a vörösöktől, habár az ő motorjukat használjátok. Ez miért van?

Massa - Először is; mi a Ferrari tavalyi fejlesztésű erőforrásait kapjuk. Továbbá; a motor ugyan az egyik legfontosabb eleme az autónak, de nem csak az a fontos, hanem a sasszé egésze, és annak bizonyos elemei, például a felfüggesztés, az aerodinamikai csomag. Azon dolgozunk, hogy ez a hátrány a lehető legkisebb legyen, de természetes, hogy nekik jobban összeáll a konstrukció, hiszen a Ferrari jelenleg kiemelkedik a mezőnyből, amit azzal is bizonyítottak, hogy már bezsebelték az egyéni világbajnoki címet, és a konstruktőri titulushoz sem kell nekik sok. Mindezek mellett úgy gondolom, hogy jó autónk van, minden teszten és minden versenyen javulni tudunk, és talán egy napon majd a Ferrari nyomába érünk.

A5:- Ennek tükrében hogyan látod az autót? Fejlődött az első verseny óta?

Massa - Igen, határozottan. Ez talán azért nem annyira szembetűnő, mert a többiek is javultak, de valóban jó autónk van.

A5:- Mit gondolsz arról, hogy Rubens Barrichello legnagyobb hibája az volt, hogy át akarta venni Senna szerepét, és talán egész Brazília ezt várta tőle? Téged nem nyomasztanak a hasonló elvárások?

Massa - Senna egy intézmény volt a Forma-1 akkori világában. Úgy, mint ma Schumacher. Nem nagyon szeretem, ha össze akarnak hasonlítani vele, vagy más versenyzőkkel. Próbálom kialakítani a saját stílusomat, és annyit tanulni, amennyit lehet. Ha ennek az lesz az eredménye, hogy feleannyit elérek, mint ő, akkor már igazán boldog leszek.

A5:- Mit vársz a hétvégétől?

Massa - Remélem sikerül jó munkát végeznünk, a legfontosabb dolog talán az időmérő lesz, mert így első ránézésre nagyon kevés előzési lehetőség van. Ha holnap sikerül találnunk egy jó beállítást, akkor azt tovább finomítva jól szerepelhetünk a szombaton, és vasárnap futhatunk egy jó versenyt is.

(2002)

 

Oldalmenü
Naptár
Szavazás
Melyik csapatban látnád szívesen Massát?
McLaren
Renault
Mercedes
Red Bull
továbbra is a Ferrarinál...
Szöveges mező
Ide szövegelj...